Warning: Use of undefined constant max_events - assumed 'max_events' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/onboardd/public_html/jettastarreveld.nl/wp/wp-content/plugins/wplistcal/wplistcal.php on line 506

Warning: Use of undefined constant max_events - assumed 'max_events' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/onboardd/public_html/jettastarreveld.nl/wp/wp-content/plugins/wplistcal/wplistcal.php on line 506

Zangdocent


Warning: Use of undefined constant max_events - assumed 'max_events' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/onboardd/public_html/jettastarreveld.nl/wp/wp-content/plugins/wplistcal/wplistcal.php on line 506
Jetta geeft zangles bij het Muziekpakhuis, de Frank Sanders Akademie en de Stichting Buitenkunst.

Mijn visie

Toen ik nog op het Conservatorium zat ben ik al begonnen met lesgeven. Ik was zelf nog volop aan het leren, maar ik vond het toen al heel inspirerend om anderen te horen en zien zingen en hen daarbij te coachen. Ik ervaar het als een uitdaging om elke stem zo te laten ontwikkelen dat hij groeit in zijn of haar mogelijkheden.

Goed leren zingen betekent voor mij ‘vrij’ leren zingen. ‘Vrij’ zingen betekent dat je stem vrij is van technische belemmeringen. Dus dat je  je stem allereerst gezond gebruikt en binnen je eigen klankkleur je stem optimaal technisch hebt ontwikkeld.

Ik besteed daarom in de lessen veel aandacht aan techniek. Ik maak gebruik van mijn opgedane kennis uit de methodes EVTS, CVT en de klassieke lessen die ik heb gehad in de methode van Owen C. Brown.

Ik werk vanuit drie technische pijlers: 1) het ontwikkelen van een gezond en bewust gebruik van je adem (ademsteun/subglottale & supraglottale druk) 2) het leren kennen en gebruiken van het strottenhoofd (fijnspanners/grofspanners/ vrij trillende stembanden) en 3) het optimaal inzetten van het aanzetstuk boven de stembanden (oftewel ‘masker’: resonans, mond, tong, kaken, articulatie).

Dit leg ik op verschillende manieren uit, afhankelijk van wat bij jou past en van wat jij al weet: soms concreet anatomisch, of door het voor/na te doen (auditief), of soms vanuit beeldspraak (visueel/stel je eens voor dat..)

Want als een stem ‘vrij’ is kan de zanger(es) zich volledig bezighouden met de interpretatie van het lied dat hij of zij zingt. En dat is wel zo belangrijk!

Het tweede deel van de les staat dan ook in het teken van het zingen van repertoire. Welke stijl repertoire gaat in overleg met de leerling: waar ligt zijn of haar voorkeur? Jazz, pop, kleinkunst, chanson, klassiek? Alles kan en ik begeleid je op de piano. Zo werken we natuurlijk ook aan muzikaliteit (intonatie,timing,frasering,dynamiek) en interpretatie (tekstinterpretatie en presentatie).

En uiteindelijk gaat het om muziek maken, en dat staat niet altijd alleen in de noten en in de tekst!